We proberen een Grand Tourneo Connect met de krachtigste dieselmotor die in de catalogus staat. Die is 115pk sterk, levert 270Nm koppel en verbruikt (op papier) gemiddeld 4,9l/100km, wat overeenkomt met 130g/km CO2. Reken in praktijk alvast een liter of 6. In tegenstelling tot de minder potente versies, die zich met een vijfbak tevreden stellen, wordt deze motorisatie enkel in combinatie met een manuele zesbak verkocht. Een automaat met evenveel overbrengingen is er ook, maar kan je enkel samen met de enige benzine-optie bestellen.
Dat er geen straffere zelfontbrander wordt aangeboden, vinden we een beetje jammer. De 1.6 TDCi trekt zich weliswaar goed uit de slag eens de vaart erin zit, maar heeft merkbaar moeite bij hernemingen. En al zeker met een vol huis. Al lijkt hij rond 2.500tr/min wel bereid een tandje bij te steken en wordt het zelfs fijn rijden met deze mastodont. De Ford-genen zijn immers duidelijk merkbaar, wat wil zeggen dat het stuurgedrag de moeite waard is. De bekrachtiging werd ook niet nodeloos licht gemaakt en er zit zelfs behoorlijk wat weerstand op het stuur. Maar om de wapperende windgeluiden kan je moeilijk heen. De vorm, weet je wel.
De Grand Tourneo Connect voelt echter helemaal niet zo groot aan als hij in werkelijkheid is. Zelfs z'n lange wielbasis weet hij goed te maskeren, op voorwaarde dat hij geen aaneenschakeling van korte bochten moet ondergaan. En met de demping zit het ook goed. De techneuten hebben een knap compromis gevonden tussen comfort en sportiviteit en de veerweg is relatief kort. Ook grijpt de stabiliteitscontrole bij dit uitgesproken onderstuurde busje niet overdadig in. Enkel als het echt moet dus.