De mogelijkheid om bestelwagens niet alleen te vullen met werkmateriaal, maar ook met banken om personen op te vervoeren, levert ruime en betaalbare monovolume's op. Bij de Fransen heet dat ludospace. Het segment in kwestie wordt door onder meer de Peugeot Partner, Citroën Berlingo, Renault Kangoo, Fiat Doblo en VW Caddy bevolkt, maar ook door de Ford Tourneo Connect. Laatstgenoemde deelt zijn genen met de Ford Focus, heeft een opfrisbeurt achter de rug en voelen we voor de gelegenheid grondig aan de tand.
Wat we al kunnen verklappen, is dat de Tourneo Connect heeft geleerd hoe hij z'n rudimentaire roots moet camoufleren. Twee schuifdeuren zorgen zowel in versies met vijf als met zeven zitplaatsen voor een vlotte instap, het comfort is beter dan ooit en een aan binnen- en buitenzijde herwerkt design moet de verteerbaarheid helemaal naar een hoger plan tillen. En er zijn ook nieuwe motoren mee gemoeid. Al moeten we er meteen bijvertellen dat de geprezen éénliter Ecoboost benzinemotor niet in zevenzitter Grand Tourneo aan bod komt. De enige benzinedrinker die dus overblijft voor de extra lange versie is de 150pk sterke 1.6 Ecoboost. Die is er vanaf € 20.800.
Bij de diesels dan is er slechts één krachtbron voorhanden, dan wel in drie vermogensversies. Wij kozen meteen voor het krachtigste exemplaar, dat maximaal 115pk richting vooras stuurt. De minder bedeelde varianten stellen het met 75 of 95pk. Prijzen schommelen tussen € 18.500 en € 23.100, afhankelijk van het vermogen en het uitrustingsniveau (Ambiente, Trend, Titanium). Wij opteerden voor het meest luxueuze pakket.