De (Grand) Tourneo Connect is een beetje een vreemde eend om aan te zien. Dat heeft hij volledig aan zijn spitse neus te danken, want de rest van zijn uiterlijk schreeuwt het woord camionette. Wel, op de 17-duimers na misschien. Maar vooral de lange wielbasis valt op. En met 'Grand' voor z'n naam gevoegd telt deze Ford nog eens 40cm extra in de lengte dan anders. Van de neus tot de staart meten we 4.818mm. Ook heel aanwezig zijn de grote glasoppervlakken, die samen met het immense panoramadak voor heel wat lichtinval zorgen en een prima zicht rondom opleveren.
Zoals reeds aangehaald in de inleiding beschikken we langs weerszijden over een schuifdeur. Dat is erg praktisch, net als mistlichten voor als het - juist ja - mistig is, of als de verwarmbare voorruit voor als het vriest. Het achterliggende verkeer in het oog houden gaat heel vlot dankzij gigantische, elektrisch inklapbare en verwarmde zijspiegels eigen aan een bestelwagen en parkeren verloopt een pak soepeler met behulp van de parkeersensoren voor- en achteraan (met visuele weergave).
Wat evenwel ontbreekt is sleutelloze toegang - toch wel een must in een praktisch ingesteld transportmiddel in het hoogste uitrustingsniveau - én een automatische kofferklep. Gelukkig is de laaddrempel laag en kan je behoorlijk wat dozen meesjouwen. Het maximale laadvolume van onze lener bedraagt 2.620l, of 210l meer dan dat van de kortere Tourneo Connect met plaats voor vijf. Zowel de moduleer- als verstelbaarheid voldoen aan het eisenpakket en met de twee achterste zetelrijen neer is een vlakke laadvloer mogelijk. Alweer een must, zeker in dit segment.