De Tourneo Connect is een bestelbus met taxi-ambities. Of zo zou je hem toch kunnen slijten. Het model, dat voor dit modeljaar in de vernieuwing ging, heeft voornamelijk Franse concurrenten om te bekampen en doet dat in twee koetswerkvormen. Als Tourneo Connect of als de 40cm langere Grand Tourneo Connect die de mogelijkheid tot twee extra zitplaatsen biedt. Wij kozen voor laatstgenoemde.
Zijn ruime cabine werd ontworpen met het oog op moduleerbaarheid en gebruiksgemak. Dat moet deels verklaren waarom er zo goed als geen zachte interieurpanelen te vinden zijn. Maar ergonomisch gezien valt er weinig te klagen en ook de zitpositie klopt. Die kan in verhouding zo laag zijn dat je je bijna niet meer gewaar bent van het type voertuig waarmee je onderweg bent. Want het blijft wel degelijk een busje, ook al valt dat zelfs tijdens het rijden niet altijd op. Opbergvakken zijn er vanzelfsprekend in meervoud.
De lange wielbasis van de Grand Tourneo Connect komt pas bij momenten tot uiting. Ford is erin geslaagd een relatief prettig sturende machine te fabriceren die ook best vlak door de bochten gaat, al mist zelfs de krachtigste diesel - een 1.6 TDCi met 115pk - nog een peper of twee. De 270Nm (285Nm met overboost) komen uiteraard van pas, maar enkele ongunstige factoren (gewicht, stroomlijn) spelen in zijn nadeel. Behalve het verbruik dan, dat met 4,9l/100km behoorlijk meevalt (130g/km CO2). Een 150pk sterke benzine is er ook, maar dat is een keuze die we geen enkele Belg zien maken.