Het verschil met vroeger? De Mini Cooper is, net als de Cooper D, een cilinder kwijtgespeeld en een turbo rijker geworden. Onze benzinedrinker met directe injectie telt 1,5l longinhoud en presteert 136pk en 220Nm koppel. Gekoppeld aan de intelligente en zeer snel opererende 6-trapsautomaat katapulteert het blok de 1.119kg wegende Cooper in slechts 7,8 seconden naar 100km/u en tot maximaal 210km/u. We herinneren je eraan dat we een driecilinder bespreken…
Het blok is in één woord verrassend, en dat is licht uitgedrukt. Soepel bij lage toeren en koppelrijk op alle niveaus. Het motorgeluid is zelfs lichtjes sportief te noemen. Qua verbruik heeft Mini het over een gemiddelde van 6l/100km, wat neerkomt op 112g/km CO2. Ondergetekende liet tijdens de testrit 7,2l/100km optekenen.
Het beste houden we voor het laatst. Alweer zijn de Duitse Britten (of Britse Duitsers) erin geslaagd een heerlijk sturend karretje te fabriceren. Al werkt de harde ophanging natuurlijk op de zenuwen op sommige Belgische wegen. Van overhellen is evenwel geen sprake tijdens het bochtenwerk, en ook onderstuur is hem vreemd. De Mini gaat waar je hem hebben wil. Alleen oppassen voor die wervelkolom is de boodschap.