Aangezien elke A1 standaard met ABS en ESP is uitgerust, geldt dat ook voor deze uitbundig voorkomende A1. Het blijft er evenwel niet bij, want ook de quattro-aandrijving wordt door strenge elektronische wetten geregeerd. De installatie maakt gebruik van een elektronisch gestuurd differentieel dat koppeloverdracht tussen beide assen toelaat. Het komt er op neer dat de auto in normale omstandigheden voornamelijk op de voorwielen wordt bediend en dus eerder naar onderstuur neigt. Bij verlies van grip wordt de trekkracht vervolgens traploos naar de achterwielen geleid. De elektronische differentieelsper EDS zorgt bij het nemen van een bocht dat de binnenwielen worden afgeremd (met de remmen dus, niet door mechanisch kracht over te brengen). ESP is uitschakelbaar, EDS niet. De remschijven zelf behoren tot de geventileerde groep.
In 2010 werd de standaard-A1 aan enkele EuroNCAP crashtests onderworpen, goed 5 sterren. Want behalve de hierboven opgesomde systemen, die de koets in eerste instantie op de baan moeten houden, komen zaken als gordelspanners en airbags (vooraan en tweemaal langszij) natuurlijk eveneens aan bod. De A1 biedt volgens het onderzoek een stevige bescherming aan volwassen inzittenden. De scoresystemen zijn inmiddels wel aangescherpt, dus het resultaat is niet vergelijkbaar met een gelijkaardige score vandaag.