Aan boord is meteen duidelijk dat Audi’s reputatie voor afwerking en materiaalkeuze niet uit de lucht komt vallen. Maar natuurlijk heeft deze S1 het op dat vlak net iets moeilijker om z’n prijs te verantwoorden dan een A1 in basisuitrusting. Die kost immers ruwweg de helft, maar is uiteraard voorzien van dezelfde deur- en dashboardpanelen.
Waar de S1 wel het verschil in maakt, is in de standaard gemonteerde MMI-interface, die evenwel minder geavanceerd is als die van de grotere modellen van het merk, evenals een standaard aanwezig navigatiedisplay. Dat laatste is grafisch helemaal mee met de jongste trends en geeft je desgewenst ook satellietbeelden. Lang geen evidentie in het segment.
Zwart is de overheersende tint aan de binnenkant van de S1, terwijl de specifieke wijzerplaten zijn afgewerkt met donkergrijze lak en achter een stuurtje met afgeplatte onderzijde huizen. We noteren ook de specifieke sierlijsten en het opvallende pookje dat de zesbak bedient, alvorens we ons in uitstekend steunend meubilair neervleien. In casu zijn dat kuipzetels met geïntegreerde hoofdsteunen. Een optie, waarvan Audi ons kan zeggen dat de glanzende zwarte achterzijde ook vervangen kan worden door felgekleurde accenten (zoals geel of rood), maar de prijs nog schuldig moet blijven.
De ergonomie is al lang geen onbekend meer en we voelen ons dan ook meteen thuis. En het zitmeubilair steunt uit de kunst, zonder extremen op te zoeken. Het zijn niet de diepst uitgesneden kuipjes die je kan vinden. Maar het volstaat ruimschoots.
Aan het praktische aspect van de A1 werd niet geraakt, tenzij de kuipjes wat millimeters knieruimte van de achterbank kannibaliseren. In de koffer past nog steeds net zo veel bagage. 210 liter om precies te zijn.