Audi S1 Sportback Inleiding

Bekijk 26 foto's
Door: BV 22-03-2014

Dik twee jaar geleden introduceerde Audi van de kleine, in België gebouwde A1, een Quattro. Een auto die een flinke knipoog gaf naar de oer-Quattro uit de eerste helft van de jaren tachtig en met een oplage van slechts 333 stuks enige exclusiviteit garandeerde. Z’n prijskaartje van iets meer dan € 50.000 was evenwel een flinke bom duiten voor een model dat z’n carrière begon als een derivaat van de VW Polo. Nu presenteert Audi de S1, en dat zou wel eens de perfecte oplossing kunnen zijn voor wie zo’n Quattro wel zag zitten, maar zich niet over de prijs kon zetten.

De S1 deelt eigenlijk alle basisingrediënten met de Quattro die we in 2012 aan de tand voelden. In de neus zit een tweeliter turbomotor, de aandrijving is voor rekening van alle vier de wielen en de vervormbare traverse achteraan is vervangen door een multilink-achteras waarin ruimte is voor het differentieel en de extra drijfstangen. Akkoord, je moet het stellen met 231pk in plaats van 256, maar met een vanafprijs van - hoogst waarschijnlijk - € 29.950 (driedeurs) en € 30.700 (vijfdeurs Sportback) is het verschil aanzienlijk.

Lichtmetaal, een specifieke koetswerkkit, vier prominente uitlaten en sportmeubilair zijn allemaal standaard. Maar voor de meer dramatische vormgeving van het testexemplaar zal je moeten bijbetalen. Hoeveel is bij het schrijven van dit item echter nog niet bekend.

Geef commentaar
comments by Disqus