De opfrisbeurt van de A8 is voornamelijk onderhuids doorgevoerd, wat het gemiddelde verbruikscijfer naar beneden hielp. Over de hele lijn wordt er zowaar 10% in de min gegaan. Dat hebben we onder meer te danken aan een lager stationair toerental (800 tr/min) en aan aanpassingen aan cilinders, kleppen en turbo's. En dankzij een SCR-katalysator met AdBlue-additief voldoet de 4.2 TDI uit onze testwagen net als alle andere motoren aan de Euro 6-norm.
Het blok staat garant voor maar liefst 385pk en 850Nm (!!) koppel. Een zeer, zeer krachtige zelfontbrander dus die nooit om (trek)kracht verlegen zit en de ruim 2 ton zware A8 L in amper 4,7 seconden naar 100km/u loodst. Maar onze permanent vierwielaangedreven A8 heeft, net als bepaalde andere modellen met dezelfde merknaam, wel een probleem. Zo vonden de techneuten het noodzakelijk om de krachtbron helemaal vooraan in de neus te monteren, met het middelpunt dat zich vóór de vooras bevindt. Dat heeft zo zijn consequenties, met name wanneer er bochten of ronde punten worden aangesneden. Veel gewicht in de neus betekent immers een grotere neiging tot onderstuur, en met een zware V8 diesel om paardenkrachten aan te leveren is dat des te merkbaar. Een echte bochtenliefhebber, dat is de A8 in geen geval. Al wringt de lichtere 3.0 TDI wellicht minder tegen. Anderzijds werpt onze testwagen zich wel op als een ideaal vervoermiddel om in alle comfort veel kilometers te malen, en dit zonder een storende dieselsoundtrack op de achtergrond. Meer nog, het motorgeluid mag er zelfs wezen. Of toch wanneer er op z'n staart wordt getrapt. Dat de A8 stuurgevoel mist, stond in de sterren geschreven.
Alle A8-motoren zijn standaard gekoppeld aan een soepele 8-traps automaat en aan het Audi drive select-systeem, dat de afstelling en werking van de systemen die de rijdynamiek beïnvloeden laat variëren. Ook de adaptieve luchtvering (met adaptieve schokdemping) wordt erdoor bestuurd. En comfortabel is de A8 dus zeker en vast, met een zorgvuldige filtering van oneffenheden in het wegdek. Maar op de één of andere manier voel je je wel minder 'koning van de weg' dan wanneer je achter het stuur van een S-klasse vertoeft. Niet dat daar iets mis mee is. De A8 is stil, snel en zeer comfortabel, en voldoet wat ons betreft aan het eisenpakket.