De Audi A8 L - de extra lange versie dus - zal je slechts zelden in het Belgische straatbeeld zien verschijnen. En als het al gebeurt, heb je het negen op de tien niet eens in de gaten. Met afmetingen heeft dat niets te maken. Zijn zakelijke vormgeving grijpt gewoon minder de aandacht vast dan die van pakweg een Mercedes S-klasse of zelfs een A7.
Zijn koetswerk is nog steeds herkenbaar als dat van enkele jaren geleden, maar er zijn wel verschillen. De volledige A8-reeks ging dit modeljaar onder het mes, en hoewel de opfrisbeurt voornamelijk onder het plaatwerk is doorgevoerd, kreeg het model onder andere innovatieve matrix-koplampen cadeau. En zo ook onze testwagen. Als optie, welteverstaan.
Het aanbod
De allergoedkoopste 'LWB' drinkt diesel, kost € 81.100, heeft 211 of 258pk (naar keuze) en draagt een 3.0 TDI voorin de neus. Dat laatste mag je letterlijk nemen. 'Iets' duurder (€ 89.000) is de 310pk sterke 3.0 TFSI op benzine, gevolgd door de benzinehybride (245pk - € 90.800), de 4.2 TDI (358pk - € 102.500), de 4.0 TFSI (435pk - € 104.000) en uiteindelijk de monsterlijke 6.3 FSI W12 (500pk - € 143.400). Onze vriend van de week wordt voortgestuwd door de V8 diesel die je ook in de Porsche Cayenne kan bestellen. Zijn straatwaarde, opties inbegrepen? Om en bij € 140.000.