De Audi A8 kan er weer voor een paar jaartjes tegen. De volledige reeks, met inbegrip van de extra krachtige S8, is langs de plastisch chirurg gepasseerd en bracht meteen ook enkele nieuwigheden naar huis. Zoals een aangescherpte motortechniek, maar ook zaken als een bredere koffertoegang en de reeds lang aangekondigde (optionele) matrix-koplampen opgebouwd uit LED's.
“De krachtbron is te ver naar voren opgesteld en werkt onderstuur in de hand.”
Het exemplaar waar wij een weekje meester over waren, is er één die je niet zo vaak op onze wegen treft. Met de toevoeging 'L' op de kofferklep om aan te tonen dat het de lange versie betreft. 13cm langer om precies te zijn, zowel in wielbasis als totale lengte. En uiteraard ging ook het gewicht mee in de plus, waardoor onze testwagen niet minder dan 2.115kg op de schaal plaatst. De zware V8 diesel zit daar uiteraard ook voor iets tussen. Die is wat ons betreft te ver naar voren opgesteld en werkt onderstuur in de hand - al zo kenmerkend voor Audi's in het algemeen. De 4.2 TDI verdeelt zomaar eventjes 385pk en 850Nm koppel over beide wielassen en maakt een sprinttijd van 4,7 tellen mogelijk. De topsnelheid is als vanouds elektronisch gelimiteerd op 250km/u. Krachten worden enkel via een Tiptronic 8-trapsautomaat aan de banden overgeleverd.
Binnenin is er plaats zat, zeker achteraan. In standaarduitvoering beschik je over een gewone achterbank, optioneel hebben beide achterste passagiers een eigen zitje. Van daaruit waan je je in de zevende hemel, al kijkend naar een filmpje (de beeldkwaliteit kan beter, Bluray is er niet) of luisterend naar de tonen die uit de vele klankkasten of de bijgeleverde Bluetooth-hoofdtelefoons ontsnappen. Het voelt allemaal minder 'koninklijk' aan dan in een Mercedes S-klasse, en al zeker voor de bestuurder, maar van een gebrek aan luxe is natuurlijk geen sprake. En voor wie het wat meer mag is er natuurlijk nog Audi Exclusive.