Terwijl de C 200 BlueTec die we eerder aan de test voerden het deed met een conventionele stalen ophanging en een handbediende zesbak, wordt deze 2,2l grote dieselcentrale (een blok dat afkomstig is van Mercedes) niet alleen getrakteerd op een zeventrapsautomaat waarin specialist ZF de hand had, maar ook op een instelbare adaptieve luchtophanging op zowel de voor- als de achterwielen. Een primeur voor het segment. Mercedes moest er wel de voorophanging voor hertekenen. Die heeft nu ook een systeem met dubbele geleiding en een separate veer- en dempereenheid. Veruit superieur dus aan de McPherson-architectuur waarin de veerpoot niet alleen de schok moet opvangen maar ook dienst doet als bovenste geleidingsarm.
Met zo’n goede wielgeleiding kan je je als constructeur veel meer souplesse in de ophanging permitteren. In z’n meest comfortabele stand, gaat de C bijna net zo zweverig als een S-Klasse over de baan. Een genot, maar omdat er ook nog zoiets is als smaak, kan je het geheel ook gerust wat stugger maken. Voor de controle van de koets in de bochten hoef je het echter niet te doen - de C gaat daar altijd erg strak door. Het blijft spijtig dat je op zo’n moment niet meer stuurgevoel krijgt, maar het is eigen aan deze tijd. Het blijft evenwel vervelend dat de elektrische bekrachtiging niet geheel centreert bij lage snelhden.
De zeventrapsautomaat kan je evenmin op fouten betrappen. Maar de 2,2l dieselcentrale laat onder belasting wel van zich horen. Dat zou wat minder opvallen mocht de C-Klasse voor de rest niet zo goed geïsoleerd zijn. De prestaties zijn zonder meer puik. De sprint naar 100 duurt slechts 7,7 seconden (8,1 seconden indien handgeschakeld). Het is dus niet omdat de C-Klasse niet aanport tot snel rijden, dat hij niet snel is. Hetzelfde geldt voor de topsnelheid - die bedraagt 238km/u.
Het weggedrag is eigenlijk volstrekt neutraal. Zo fijn is de elektronica nu wel geworden. Dan resten ons enkel nog de verbruikscijfers van deze 170pk en 400Nm sterke eenheid. Een meevaller overigens: amper 4,0l/100km of 103 g/km CO2.