Mercedes introduceert de nieuwe C-Klasse. Wie dat wou kon er al in levende lijve mee kennis maken op het Autosalon van Brussel, waar het model half verdekt te bewonderen was, nauwelijks enkele dagen na z’n werelddebuut op het Autosalon van Detroit. Nu, drie maanden later, kan je ook naar de dealer en je hanenpoot onder een nieuwe bestelbon of - wat vaker gebeurt - leasingcontract zetten. De eerste leveringen zijn deze zomer voorzien, maar wij gaan nu al even voor je na of het de moeite loont.
Motoren
Er zijn van meet af aan drie motoren beschikbaar. Dat is één enkele diesel (C 220 BlueTec) - een 163pk sterke 2,2l viercilinder - en twee maal benzine: een 1.6 turbo (C 180) met 156pk en een eveneens geblazen tweeliter met 184pk (C200). Benzinemotoren worden wel steeds populairder, maar je mag ervan uitgaan dat nagenoeg elk exemplaar in ons land zware brandstof door de cilinders jaagt. Dat kan vanaf € 37.389, terwijl de benzinedrinkers voor respectievelijk € 32.549 en € 36.421 van eigenaar wisselen. Uitbreiding van het aanbod volgt nog in een later stadium, met onder meer instapdiesels van Renault-origine (voor de C 200 BlueTec waarvan we reeds een test publiceerden) en krachtiger benzinemotoren.
Goed uitgerust?
Door z’n prijs positioneert de C-Klasse zich hoger dan z’n twee aartsrivalen: de BMW 3-Reeks en Audi A4. De twee andere Duitsers serveren je in hetzelfde segment even veel vermogen voor een zachtere prijs. Maar misschien is de C-Klasse beter uitgerust dan de competitie die eerder op de markt kwam. De Audi wordt over twee jaar al vervangen want die wat last de krijgen van ouderdomsverschijnselen.
Gelukkig is de basisuitrusting puik. Alleen de C180 moet het in z’n meest naakte vorm stellen met wieldoppen. Dat verdient een blaam. Maar deze diesel heeft al recht op lichtmetaal. Andere voorzieningen: een compleet veiligheidsarsenaal (waarover meer in de betreffende rubriek), een radio met centraal aanraakscherm, adaptieve demping (!!), een grotere benzinetank van 66l, vier elektrische bediende ramen en airco met twee temperatuurzones (behalve C 180)… Neen, er valt niet zo veel op aan te merken. Maar dat Mercedes nog altijd extra centen wil voor het gemak van een neerklapbare achterbank - ja, beschouw dat maar als een opmerking.
De voorgereden testwagen zit met onder meer een panoramisch dak, navigatiesysteem, vollederen interieuraankleding en luchtophanging stevig in de opties. Een snelle rekensom levert al gauw een surplus van € 11.000 op.