Dat de concurrentie onder de ‘premium’ middenklassers bikkelhard is, hoeven we u niet te vertellen. BMW, Audi en Mercedes proberen elkaar er steevast te overklassen met meer technologie, betere rijeigenschappen, meer snufjes en edeler metalen. En het lijkt er sterk op dat Mercedes de komende tijd de bovenhand haalt op de 3-Reeks die nu ongeveer halverwege z’n carrière zit, en al helemaal ten opzichte van de A4 die aan de laatste twee jaren van z’n productcyclus toe is. Maar Mercedes heeft al tenminste één nadeel - z’n prijs. De C 220 CDI BlueTec is de komende maanden de enige optie voor de dieselrijder en die kost meteen € 37.389. Iets waar de talrijke leasingklant overigens veel minder last van heeft. Een verbruiksgemiddelde van 4,0l/100km of 103 g/km CO2 is voor iedereen een meevaller. En dat voor een motor met 170pk en 400Nm.
Het rijgedrag is exceptioneel, en dat is bijna uitsluitend aan de gesofisticeerde ophanging te danken. In dit geval zelfs met de (optionele) luchtophanging op vier wielen. In comfort-modus zweef je haast over het asfalt, en zonder wezenlijke toegevingen op stabiliteit in de bochten. Alles top dan? Wel… de Duitsers deden zo’n goed werk op vlak van geluidsisolatie dat je de motor nu wel wat beter hoort kletteren. En de elektrische stuurinrichting centreert evenmin zo goed als een ouderwets systeem.
Het interieur verdient een beter materiaal voor de sierlijsten. Vooral omdat alle andere materialen werkelijk uitstekend zijn. Zeker als je pakweg een optionele lederbekleding voor de boordplank bestelt. En met technologie die wordt overgespeeld uit de S-Klasse zijn niet alleen de boordfuncties maar ook de actieve veiligheidsvoorzieningen van het hoogste niveau.
Tot slot kunnen we stellen dat de C-Klasse weliswaar groter werd dan z’n voorganger (+ 10cm in lengte, + 4cm in breedte) en dat er nu 480l in de koffer past. Achteraan heb je niet langer reden tot klagen.