Kia Soul 1.6 CRDI Rijgedrag

Bekijk 22 foto's
Door: VG 20-03-2014

Onze beide testvoertuigen zijn uitgerust met dezelfde 1.6l CRDI dieselmotor. 128pk en 260Nm sterk. Die eenheid toont zich soepel bij lage draaisnelheden maar schraapt best luidruchtig de keel als de naald van de toerenteller verder klimt. De eenheid wordt bij ons de meest populaire, en we proberen zowel de handgeschakelde variant als de automaat (CVT). Die laatste is overigens erg makkelijk in de stad, maar overtuigt daarbuiten minder. Te loom in vergelijking met een moderne conventionele automaat. En we verstookten er 2l/100km meer mee dan met de handgeroerde variant.

De zesbak is overigens goed gespreid en laat beter toe de sterke punten van de motor te gebruiken. De reacties zijn daardoor meer alert.

De voortrein heeft, voorzien van rubber van 235/45 R18-rubber van Nexen, de neiging om bij het insturen grip te verliezen (onderstuur), terwijl de achterkant dezelfde neiging vertoont bij het uitkomen van een bocht (overstuur).

De 0-100km/u oefening is verleden tijd na 11,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 180km/u. Kia heeft het over een gemiddeld verbruik van 4,8l/100km ofwel 125 g/km CO2-afgifte. Op het testparcours kwam daar voor de manuele variant één liter bij, voor de automaat drie. Een start/stop-systeem om enkele extra grammetjes uit te sparen, heeft de Soul niet.

Geef commentaar
comments by Disqus