Eén van Mercedes paradepaardjes wordt een volledige luchtophanging. Een installatie die de auto zal transformeren en waarover we uitweiden in de test van de C 220 BlueTec diesel. Deze C 200 BlueTec doet het evenwel met een conventionele stalen ophanging, zoals het geval zal zijn voor het gros van de verkochte exemplaren. En laat ons meteen zeggen, dat je het onderstel erg weinig kan verwijten. Ja, het is een tikkeltje droog, maar het houdt dan wel de koets uitstekend onder controle. En omdat de demping werkelijk uitstekend is, wordt het nooit oncomfortabel.
Deze dieselmotor heeft een 1,6l dieselblok dat afkomstig is van Renault, maar door Mercedes onder handen werd genomen. En dat betekent meteen dat het wat minder romig klinkt dan bij de Fransen. De eenheid wordt gekoppeld aan een nieuwe zesbak die Mercedes samen met fabrikant ZF ontwikkelde. Die heeft de typische Mercedes-slag, waar je voor- of tegenstander van bent. Maar in elk geval met een duidelijke geleiding. De overbrengingsverhoudingen zijn eerder lang, vooral in de hoogste versnellingen, om te profiteren van de 300Nm trekkracht die de eenheid opwekt, naast de 136pk die ter beschikking is. De centrale is voldoende vlot (prestaties zijn nog niet vrijgegeven), maar je moet wel wat met de pook roeren. Onder 1.700t/min geeft er immers niemand thuis. Dat de C 200 niet meteen aanvoelt als een instapper (er komen nog diesels met minder vermogen) heeft hij aan z’n leeggewicht te danken. Dat bedraagt niet eens anderhalve ton. Er zijn Astra’s die meer wegen.
De troefkaart van deze uitvoering wordt z’n CO2-uitstoot. Die hoort uit te komen op amper 99 g/km. Dat is zo veel als een verbruik van amper 3,8l/100km (voorlopige richtcijfers). Combineer dat met de scherpe leasingtarieven waar het bedrijf traditioneel mee uitpakt en je eindigt ook nog eens met een relatief laag voordeel alle aard. Logisch dus dat de heren in Ingolstadt of München er wakker van liggen.