Mercedes is toe aan een nieuwe C-Klasse. Een model dat zichzelf hult in een stijl die je het best ziet als een hybride tussen de elegantie van de S-Klasse en het dynamisme van de CLA. Toch vormen de afmetingen het grootste verschil met de vorige generatie. Deze nieuweling is 10cm langer en 4cm breder. De koffer lust nu 480l, en dat terwijl het gewicht ruwweg met zo’n 100kg kon beperkt worden.
“Deze nieuweling is 10cm langer en 4cm breder en dat terwijl het gewicht ruwweg met 100kg beperkt kon worden”Dat lage gewicht en een uitzonderlijke aerodynamica (Cx 0,24) verklaart alleszins ten dele waarom de 1.6l dieselmotor van deze C 200 BlueTec zo’n scherpe verbruikscijfers neerzet. De CO2-afgifte bedraagt amper 99 g/km (3,8l/100km). En hoewel je de eenheid wat op toeren moet houden, komt de C er erg goed mee weg. Je hebt nooit het gevoel om trekkracht verlegen te zitten. Hoe dat zich vertaalt naar exacte cijfers, weten we nog niet. De prestaties zijn nog niet vrijgegeven. In het dagelijkse verkeer kom je evenwel niets te kort, zo hebben we kunnen constateren.
Aan de binnenzijde geven we punten voor de afwerking- en materiaalkeuze (behalve voor de houtinleg, die nu toch echt een tikkeltje te plastic aanvoelt) en loven we het zitcomfort en de heldere ergonomie. Maar de scherm tegen de middentunnel kan nog steeds niet overtuigen. We hebben het liever wat beter ingewerkt.
De prijs is nog niet bekend, en ook daarvan hangt het oordeel af. We mikken ruwweg halverwege de 30- en 40.000 euro-markering. Over de uitrustingspolitiek moeten we het definitieve oordeel daarom schuldig blijven. Maar dat de C een erg veilige auto is geworden, staat boven alle verdenking. Zelfs als je niet bijbetaalt voor alle sci-fi-snufjes die uit de S-Klasse getransplanteerd worden, heb je nog steeds recht op een automatisch remsysteem, een hele elektronicawinkel en zeven airbags.