De DS3 Racing heeft de gekende koets van de DS3 Cabrio. En laat het geen geheim zijn dat vooral de dakconstructie geen fans kent onder de redactieleden. Dat de dakbogen op hun plaats blijven, oké. Dat is in deze zelfs een voordeel, want in zo’n kleine racer wil je natuurlijk zo veel mogelijk stevigheid. Maar als je het ons vraagt, was Citroën beter het met stoffen schuifdak gestopt voor de C-stijl. Nu gaat het verder open, maar je moet er veel voor opgeven. Het zicht achteruit bijvoorbeeld - dat onbestaande is - of een degelijke toegang tot een nochtans niet zo kleine koffer.
Citroën verpakte de gesloten variant bij voorkeur in hevige kleuren, aangebracht met stickers. Een zwart-oranje-combinatie werd naar voor geschoven, maar er waren ook wat mildere kleurencombinaties beschikbaar. De cabrio heeft natuurlijk altijd een zwart stoffen dak en kan daar dus moeilijk uitpakken met een felle pet. Maar de Fransen lossen het ditmaal op door een exemplaar voor te rijden in een mat grijze tint, aangedikt met paarse striping, rustend op glanzend zwart 18-duims lichtmetaal. En er wordt kwistig omgesprongen met carbon. Ze complimenteren de talrijke specifieke stijldetails die de DS3 al rijk was. Z’n herkenbare smoel met LED-signatuur of de achterlichten met 3D-effect bijvoorbeeld. De cabrio heeft dan wel duidelijke minpunten, maar op z’n uiterlijk kan je niet zo veel aanmerken.