Door EuroNCAP werd de nieuwe Peugeot 308 met 5 sterren beloond. Hij behaalde 92, 79, 64 en 81 procent op de respectievelijke onderdelen bescherming van volwassenen inzittenden, bescherming van inzittende kinderen, voetgangersveiligheid en veiligheidsassistentie (actieve veiligheid). En wie een ongeval beleeft dat niet identiek is aan één van de door de EuroNCAP opgelegde testcriteria, moet zich maar optrekken aan het feit dat de 308 van de nieuwe generatie voor een groter percentage is opgetrokken uit staal met een hoge treksterkte.
6 airbags
Natuurlijk zijn er ook driepuntsgordels op alle zitplaatsen, net als hoofdsteunen en verklikkersignalen als iemand zichzelf niet insnoert. De elektronica omvat ABS en tractiecontrole, een bemoeizieke stabiliteitscontrole die zich niet laat uitschakelen, een vertrekhulp op hellingen, noodremhulp en bandenspanningscontrole. Ook dat laatste item is tegenwoordig verplicht. Loopt het desondanks toch fout, dan werpen 6 airbags zich tussen de inzittenden en de vijandige buitenzijde van het voertuig. Onze testauto van het afwerkingsniveau 'Allure' beschikt verder over full-LED-koplampen, mistlichten en een snelheidsregelaar met programmeerbare begrenzer, maar voor zaken als een actieve cruise control, automatische noodremstop, een achteruitrijcamera, een dodehoekverklikker of parkeerhulp moet je dieper in de buidel tasten.