Peugeot 308 1.6 THP Rijgedrag

Bekijk 28 foto's
Door: AUTO55 11-03-2014

Zoals het merendeel van de nieuwe wagens die we in ons testpark verwelkomen is de Peugeot 308 met elektrische stuurbekrachtiging uitgerust. Een maatregel die niet enkel energiebesparend werkt, maar jammer genoeg ook de communicatie met de wielen beknot. Gelukkig zijn de Fransen wel intelligent te werk gegaan door het stuurwiel te verkleinen. Daardoor is men er toch al in geslaagd de pret te vergroten.

Vakbekwaamheid

De 308 is best stil en comfortabel in de omgang. Hij scoort wat minder in het absorberen van kleine oneffenheden en spreekt minder veerweg aan dan vroeger, maar we kunnen toch stellen dat het merk het afstellen van de ophanging - met een vervormbare dwarstraverse achteraan en McPhersons vooraan - echt wel onder de knie heeft. En hoewel we het jammer vinden dat de autobouwer - zeker op deze redelijk potente versie - niet voor een onafhankelijke achterwielophanging heeft gekozen, gaat hij toch vlak door de bochten en kunnen we mede dankzij de dieetcursus van een vinnig baasje spreken.

Prestaties, verbruik

De 156pk en 240Nm koppel die integraal op de vooras worden losgelaten weet hij ook goed te beheersen. Sensationeel wordt het nooit - daar zijn hetere kanonnen voor - maar om een stevige inhaalbeweging nu en dan zit hij niet verlegen. Daar heeft hij zijn maximale trekkracht aan te danken die vanaf 1.400tr/min volledig ter beschikking staat. Naar 100km/u spurt de steevast handgeschakelde 308 1.6 THP in een ronde 8 seconden en toppen doet hij bij 218km/u. Aardig. Daar tegenover staat een opgegeven gemengd verbruik van 5,6l/100km, wat neerkomt op 129g/km CO2. Die laatste cijfers zijn uiteraard onderhevig aan het gewicht van de rechtervoet, al is een verdubbeling ervan niet meteen aan de orde.

Geef commentaar
comments by Disqus