Minimalistisch, gebruiksvriendelijk en mooi vormgegeven, met een hoog opgestelde instrumentencluster inclusief een 'gespiegelde' toerenteller en een piepklein stuurtje dat je enkel sympathiek kan vinden. Zo kan je de binnenkant van de nieuwe 308 in een positieve notendop omschrijven. Langs de andere kant van de medaille is de beschikbare knie- en hoofdruimte achteraan beperkt, heeft de versnellingspook last van een maatje te veel en er mochten best meer en handiger opbergvakken aanwezig zijn. Maar inzake materiaalkeuze en ergonomie is de 308 er wel sprongen op vooruit gegaan. Dat kon niemand op onze redactie ontkennen.
Met de vingers
Het grote aanraakscherm (9,7") leent zich prima tot zijn taak en het besturingssysteem is niet het snelste op de markt, maar wel één van de makkelijk te bedienen soort. Dat er nog amper ouderwetse knopjes aan te pas komen kan weliswaar niet iedereen pruimen. De standaard op onze testwagen aanwezige GPS wekt amper irritaties op, al dien je er wel rekening mee te houden dat het display zich niet laat delen, wat dan weer lastig is als je wil wisselen tussen navigatie en radio.
Leder optioneel
Wat de verdere uitrusting betreft tellen we ook nog twee USB-poorten, een jack-aansluiting en een Bluetooth-kit om handenvrij te telefoneren. Het vaste glazen dak is uiteraard optioneel en kost € 550, behalve als je voor het hoogste uitrustingsniveau Feline kiest. In dat geval kost lederen bekleding € 1.000 in plaats van € 1.600.