Bij Peugeot weten ze wat te vieren de laatste dagen. De 308 heeft het immers tot de nieuwe Auto van het jaar geschopt en neemt daarbij de fakkel over van de zevende generatie VW Golf. Dat is een mooie erkenning waar de marketingboys extra mee kunnen uitpakken. En ook op onze redactie viel het model in de smaak. Tot tweemaal toe onderwierpen we de 308 aan een test met fijne resultaten, al was dat telkens met een populaire dieselmotor tussen de voorwielen. De volgende stap? Een benzinedrinker op de rooster leggen natuurlijk.
Prijzen
Het benzinegamma bevat, tot de komst van de hete 308 R, vier kanshebbers. De spits wordt afgebeten door een 82pk sterke 1.2l driecilinder (vanaf € 15.548), gevolgd door een beter uitgeruste 1.6 benzine met 125pk (€ 19.412) of 130pk (€ 19.964). Rest dus nog de straffere uitvoering van hetzelfde blok. Met 156pk is dat weliswaar niet het katje om zonder handschoenen aan te pakken, maar je zal er meer dan vlot genoeg door van A naar B kunnen rollen. Voor een 308 ermee uitgerust - alweer een uitrustingssprong meegerekend - vraagt Peugeot € 22.509.