Bij de eerste kennismakingstests werd de nieuwe Peugeot 308 door het gros van de journalisten gesmaakt en als kers op de taart is hij onlangs uitgeroepen tot Auto van het jaar 2014. En dat was geen geheel onterechte beslissing. De opvolger van de populaire middenklasser met dezelfde type-aanduiding is immers niet alleen volledig nieuw, hij rijdt ook nog eens beduidend beter dan zijn voorganger. Iets minder comfortabel misschien, maar het verbeterde bochtenwerk maakt alles goed.
“Hoewel we achteraan niet bepaald van een zee van ruimte kunnen spreken, kan er wel meer in de koffer dan in die van een VW Golf.”
Zijn interieur is spraakmakend, met een piepklein stuurtje en een hoog opgestelde tellerpartij, en is ruimer dan voorheen dankzij de bredere spoorbreedte en de gegroeide wielbasis. En hoewel we achteraan niet bepaald van een zee van ruimte kunnen spreken, kan er wel meer in de koffer dan in die van een VW Golf. We tellen in totaal 420 liter.
Onze testwagen kreeg voor de verandering geen zelfontbrander, maar een potige 1.6l turbobenzinemotor ingelepeld. Die is 156pk en 240Nm sterk en laat zich automatisch met een handgeschakelde zesbak verbinden. De geleverde krachten worden enkel op de vooras losgelaten en staan garant voor een nul-naar-honderdsprint van 8 seconden en een topsnelheid van 218km/u. En wat het verbruik betreft claimt Peugeot een gemiddelde dorst van 5,6l/100km, wat omgezet naar CO2-emissiecijfers uitkomt op 129g/km. Een winnaar? In ieder geval toch meer dan ooit.