De nieuwe Seat Leon is er nu ook als break en laat zich met die koetswerkvorm als ST aanspreken. ST staat voor Sport Tourer, wat echter maar moeilijk te rijmen valt met het karakter van onze testwagen van vandaag. We verklaren ons nader. Onder de motorkap schuilt een 105pk sterke 1.6 TDI die aan een handgeschakelde vijfbak is gekoppeld. Daarvan vallen de verhoudingen te lang uit en dat kan al eens op de zenuwen werken. Bovendien vertoont de toch wel lawaaiierige turbodiesel amper tekenen van leven onder 1.800tr/min, wat ook al geen glimlach op het gezicht tovert. En dat terwijl het op papier allemaal wel meevalt. Een sprinttijd van 10,7 seconden en een top van 191km/u kan je immers bezwaarlijk ondermaats noemen. En met een verbruiksgemiddelde van 3,8l/100km en een CO2-emissiecijfer van 99g/km valt hij eveneens op in de goede zin van het woord.
“Aan veiligheid is uiteraard ook gedacht. Genoeg om de Leon met 5 EuroNCAP-sterren te belonen.”
Aan de binnenkant van de Leon ST zijn de VW-genen merkbaar. Plaats voor inzittenden is er voldoende en ook het koffervolume spreekt aan. We tellen 587l in normale configuratie of 1.470l met de achterbank neer.
Aan veiligheid is uiteraard ook gedacht. Genoeg om de Leon met 5 EuroNCAP-sterren te belonen. Tot de uitrusting behoren onder meer tractie-, stabiliteits- bandenspanningscontrole (die laatste toepassingen zijn inmiddels verplicht) alsook 7 airbags waarvan één voor de knieën van de bestuurder.
De Seat Leon ST is er vanaf € 16.990, maar dan kies je voor een benzine. Voor een 1.6 TDI vragen de Spanjaarden minstens € 21.680, terwijl onze testwagen je alles inbegrepen € 27.590 armer maakt.