Merk op dat terwijl Bentley het steevast heeft over een nieuwe Flying Spur - omwille van het bijna compleet nieuwe uiterlijk - wij steevast spreken over een facelift, gezien de technische structuur behouden bleef. Maar we kunnen alvast wel erkennen dat de opfrisbeurt erg grondig was. De nieuwe koets is aerodynamischer, 4% stijver en ook 50kg lichter. En de door twee turbo’s gevoede 6-liter W12 (in essentie twee drieliter V6-motoren van VW-origine die één geworden zijn) zag z’n vermogen stijgen van 560 naar 625pk. De maximale trekkracht van 800Nm is er vanaf 2.000t/min.
De prestaties zijn niets minder dan indrukwekkend. De naald passeert de 100 al 4,6 tellen na je plankgas begon te geven en wijst zo maar eventjes 322km/u aan voor de luchtweerstand te veel wordt voor de centrale. Maar dat is slechts het halve verhaal. Bentley heeft ervoor gekozen de ophanging (geheel onafhankelijk en dubbel geleid rondom, luchtbalgen en permanent gestuurde dempers waarvan je de stugheid kan instellen via het centrale display) alle rubberelementen in de structuur te versoepelen. Een Bentley sprak altijd al de wat sportievere bestuurder aan en dit druist daar wat tegenin, maar voor de Flying Spur is het opsteker. Met z’n 2,4 ton op de weegschaal, zal die toch nooit van richting wisselen of remmen als een sportauto. Beschouw de Flying Spur als een auto die erg snel kan, en dat zonder morren doet, maar die er niet steeds om vraagt. Als bestuurder wordt je toch beloond, onder meer met een uitstekende stuurfeedback en comfort en een feilloos, immer soepel maar ook bliksemsnel schakelende achttrapsautomaat.
Geef de W12 de sporen en pas dan dringt de grommende uitlaatlijn het interieur binnen, anders is hij fluisterstil. De klank is indrukwekkend, maar niet zo vol als een achtcilinder, rauw als een V10 of melodieus als sommige zescilinders.
Je verwacht je aan een astronomisch verbruik met dergelijke cijfers. En het opgegeven gemiddelde van 14,7l/100km of 343g/km aan CO2 is verre van mals. Maar we hebben er dan weer geen moeite mee gehad om het verbruikscijfer bij een rustige rijstijl te evenaren. Dat is met (veel) kleinere motoren een heel ander paar mouwen.
Geef commentaar
comments by Disqus