Een Volkswagen Polo met een FIA-logo op de achterklep, dat moet wel een bom zijn. Maar is zo'n hypergepeperde Polo ook handelbaar? Of geschikt voor dagelijks gebruik? Op die vragen en meer krijg je in deze test een antwoord.
World Rally Championship
De VW Polo R WRC heet de straatversie te zijn van het kanonnetje waar Fransman Sébastien Ogier andere piloten het vuur mee aan de schenen legt in het Wereld Rallykampioenschap. Er komen er slechts 2.500 van in omloop en circa 300 exemplaren daarvan zijn voor de Belgische markt weggelegd. Maar haast is wel een vereiste. Het leeuwendeel is immers al de deur uit. De kostprijs? € 36.000, alles inbegrepen. Wat je onder 'alles' mag verstaan kom je zo meteen te weten.
Een directe concurrent vindt onze testwagen in de tweede editie van de Mini John Cooper Works GP (die zonder achterbank). De snelste productie-Mini aller tijden is 2pk minder krachtig en 1km/u trager, maar zit wel 0,1 seconde sneller aan honderd. Details, we horen het u al zeggen, maar voor de liefhebber zijn prestatiecijfers pure ernst. Al heb je daarmee ook begrepen waartoe de Polo R WRC ongeveer in staat is. Een topsnelheid van 243km/u, om nu een voorbeeld te noemen.
De snelste Polo ooit, mét handbak
Volkswagen lepelde een 2.0 TSI benzinemotor in onze testmobiel. Eén die bij het ideale toerental 220pk en 350Nm koppel op de vooras bombardeert. Dat is 40pk en 100Nm meer dan je krijgt in een Polo GTI met een 1.4 TSI onder de kap, waarmee hij wel de bescheiden vormgegeven sportkuipjes deelt (weliswaar in WRC-livrei). En nog een groot verschil is het feit dat hij de 7-traps DSG-automaat (de enige mogelijkheid in de GTI en de verwante Seat Ibiza Cupra) links laat liggen en je hem enkel met een handgeschakelde zesbak kan bestellen. Goed nieuws voor liefhebbers dus.