Of de huidige Polo er gedateerd uitziet, laten we in het midden, maar opvallen doet deze spierwitte WRC-afgeleide in ieder geval. Dat heeft hij aan zijn bi-xenonkoplampen (mét dynamische regeling in de bochten, ideaal op kleine baantjes), maar voor een nog veel groter deel aan z'n specifieke zelfklevers te danken. Al er is natuurlijk meer aan de hand dan enkel straffe lichtbundels, LED's, voor 65% verduisterde raampartijen en wat plakwerk.
18-duimsvelgen
Wie aandachtig kijkt, merkt op dat VW de raamlijsten, de bumperlip, het radiatorrooster en de achterklep zwart heeft geverfd. Voor contrast. En ook de kleine zijspiegels moesten eraan geloven. Daarin zitten - zeer subtiel - de richtingaanwijzers verwerkt. De bumpers zijn uiteraard sportiever vormgegeven dan die van een doordeweekse Polo, maar geprononceerde zijschorten werden achterwege gelaten. Waar deze snelle editie wel mee uitpakt, zijn immense, meerspaaks 18-duimers (die geen winterbanden verdragen), met daarachter blauwe remzadels rond schijven met een diameter van 16 duim. Die laatsten vallen niet onder de categorie 'geperforeerd', maar stemmen toch gerust vanwege hun omvang.
15mm lager
Achteraan dan bepalen de R- en WRC-badges, een kleine spoiler en een dubbele einddemper de sfeer. Van een uit de kluiten gewassen diffuser heeft deze hete Polo geen kaas gegeven, waardoor hij vanuit die hoek gezien weinig agressiviteit uitstraalt. Hij staat wel 15mm lager dan het standaardmodel dankzij z'n sportonderstel. En tenslotte halen we nog het koffervolume aan. Dat bedraagt slechts 204 tot 882l, afhankelijk van de stand van de krappe achterbank. Maar hey, hij heeft er tenminste één, in tegenstelling tot z'n Engelse tegenhanger met op een haar na dezelfde prestatiecijfers.