Meestrijden in de FIA World Rally Championship doet Volkswagen met de Polo R WRC. Dat is een vierwielaangedreven duivel-doet-al, aangedreven door een geblazen zestienhonderd met dik 300pk die zijn vermogen aan een sequentiële zesbak overlevert. Wat dat betreft zijn er dus geen overeenkomsten met het gelijknamige homologatiemodel. Dat laat zich immers door een 220pk sterke 2.0 TSI aandrijven, en dit enkel op de voorwielen en via een handgeschakelde bak. De striping, die komt wel overeen, evenals het nerveuze karakter.
“Wie erin slaagt bij de les te blijven, beleeft een hele hoop sensatie”
De Polo R WRC voor de straat wordt in een strikt gelimiteerde reeks van 2.500 exemplaren van de hand gedaan. Voor de Belgische markt werden 300 stuks verzekerd, allen met een vast prijskaartje van € 36.000. Een optielijst komt er dus niet bij kijken, al kunnen we in geen geval van een kaalgeplukte binnenkant spreken. De achterbank is nog steeds aanwezig, het afgeplatte en in alcantara gewikkelde sportstuur is multifunctioneel en er is ook GPS, zetelverwarming en dergelijke meer aanwezig.
De voorlopig snelste productie-Polo - tot de komst van de nog stoutere Polo R - staat op immense 18-duimers die het comfort geen goed doen. Hij ligt ook 15mm lager bij de grond dan het standaardmodel en is agressiever vormgegeven. Het uitzicht staat ook helemaal niet haaks op z'n karakter, want hij is lang niet altijd even lief in de omvang. De vooras krijgt zodanig veel pk's en koppel (350Nm) te verwerken dat bij de les blijven ten zeerste wordt aangeraden. Maar wie daarin slaagt, beleeft wel een hoop sensatie en wordt bovendien nog eens op een parel van een soundtrack getrakteerd. Een hebbeding.