Vijf sterren kreeg de Mazda 3 van EuroNCAP uitgereikt, met puike scorecijfers op de onderdelen bescherming van volwassenen (93%) en kinderen (86%). Nog steeds meer dan behoorlijk doet hij het op gebied van actieve veiligheid (81%), maar voetgangers moeten op meer geluk rekenen (65%). Dat hij voldoet aan de normen, heeft mee te maken met het feit dat hij is uitgerust met driepuntsgordels en hoofdsteunen op alle plaatsen, zes airbags, Isofix-bevestigingspunten, alsook verklikkersystemen die je verwittigen wanneer iemand aan boord z'n gordel niet draagt.
In de elektronicawinkel is ABS, ESP én ook bandendrukcontrole inmiddels verplicht voor nieuwe modellen. Je geeft de verkoper wat ons betreft best even lik op stuk als hij ermee uitpakt. Als consument wordt je er in elk geval niet slechter van. En opties vallen er ook te rapen in deze rubriek. Zoals rijstrookhulp, een automatische remfunctie (tot 30km/u - de meeste merken doen inmiddels beter), meedraaiende koplampen met Xenon-technologie en een radargestuurde snelheidsregelaar.