Mazda is op goede weg. De nieuwe modellenlijn kan op heel wat goedkeuring rekenen wat de algemene uitstraling betreft, en ook onderhuids heeft het Japanse merk aardig werk geleverd. De techneuten hebben namelijk bestaande technieken verder onderzocht en waar nodig verbeterd in plaats van zich te focussen op het uitvinden van nieuwe technieken. De marketingterm die er achter schuilt heet Skyactiv, het resultaat is een nieuwe diesel- en benzinemotor die exact dezelfde compressieverhouding genieten. Een unicum in autoland.
Onze testwagen is uitgerust met de zelfontbrander, 2.2 liter slagvolume en 150pk rijk. In de Sedan presteert de centrale een tikkeltje beter dan in de vijfdeurs Hatchback, al is het verschil verwaarloosbaar. Opvallend is dat hij ook een fractie minder verbruikt (3,9l/100km in plaats van 4,1l/100km) en hij bijgevolg ook minder CO2 de lucht in blaast (gemiddeld 104g/km). De honderdsprint is na 8 seconden achter de rug en de top ligt op 213km/u. Ruimschoots voldoende dus, en het is de centrale ook aan te merken. Zelfs in zesde versnelling kan er nog iets extra uit de kast worden gehaald. Combineer dat met de uiterst prettig schakelende zesbak en z'n prima stuurgedrag, en je haalt een winnaar in huis.
Toch is de Mazda 3 niet helemaal vrij van (schoonheids)foutjes. Met name aan de binnenzijde zijn de ontwikkelaars enkele keren de mist ingegaan. Gelukkig niet wat de rijhouding betreft, wel op gebied van afwerking en aankleding. We kunnen het hem vergeven, maar de toch wel hoge vanafprijs laat een wrang gevoel achter. De goedkoopste diesel maakt je immers zonder pardon € 23.490 armer.