Die 1.6l dieselmotor van BMW wekt 112pk en 270Nm op. Die eenheid is gepaard aan de zesbak die ook voor de tweeliterversies wordt gebruikt, zij het met aangepaste verhoudingen voor de versnellingen 2, 3, 4, en 5. Op papier gooit de combinatie met z’n sprinttijd van 12,7 seconden, topsnelheid van 185km (exact even veel als de tweeliter diesel) of nog z’n verbruik van 4,5l/100km niet zo’n grote ogen. We zijn tegenwoordig meer gewend dan een CO2-uitstoot van 119gr/km, vooral omdat de fiscus dat cijfer liefst zo laag mogelijk wil, maar hier dient dan weer gezegd dat het verschil tussen theorie en praktijk niet zo extreem is. Het heeft er dus alle schijn van dat Toyota hier de regels van de fairplay volgt. Dat wekt toch sympathie op, niet?
Geen scheurijzer
Z’n wat slomere acceleratietijd wordt je in de praktijk niet echt gewaar. Als de 1.6 z’n meerdere moet herkennen in broers met meer slagvolume dan heeft dat met de koppelcurve te maken. Die piekt immers tussen 1.750 en 2.250t/min terwijl de andere iets vroeger oppikken en wat langer doorgaan. En je merkt dat vooral als je het toerental te ver laat zakken. Dan moet je noodgedwongen de pook naar één van de zes andere verhoudingen verzetten. Een fractie vaker dan dat bij de grotere diesels van eigen Toyota-makelij het geval is. Dat verloopt overigens erg correct. Het scheelt dat de Verso zich niet opwerpt als een scheurijzer. Daarvoor ontbreekt het de voortrein aan snedigheid en de stuurinrichting aan gevoel. Aan de andere kant weet je zeker dat de Verso je nooit voor verrassingen zal stellen, wat voor velen cruciaal is.
Saignant
Als je Toyota in je keuken zou zetten dan zou het vlees steevast saignant zijn. Bleu of stevig doorgegaard? Daar doen de Japanners niet aan mee. Zo beoordelen we ook de ophanging. Die blijft erg ver uit de buurt van al te grote stellingen of te definiërende karaktertrekken. Zacht, maar niet té. Met een koets die goed gecontroleerd wordt, maar niet zo vlak door de bocht gaat als enkele Europese concurrenten. Een hele alinea dus om te zeggen dat de Verso een erg verteerbaar compromis aanbiedt.