In 2002 introduceerde Toyota de Verso voor het eerst in Europa. En in 2010 werd van het model de tweede generatie voorgesteld. Trouw aan de basiswaarden van het merk, waarbij vooral een zorgeloze mobiliteit centraal staat, was dat een model waar je bloeddruk niet meteen van tot aderlatende hoogten schoot. Maar afgelopen jaar werd het model al een eerste keer onder handen genomen, en de wat stoutere stilistische keuzes vallen nu meer in de smaak. En dat de Japanners voor deze overigens in Europa (Turkije) gebouwde Verso ook kozen voor een prijzenstrategie die dieper in het vel van de concurrentie snijdt, hielp de verkopen ook de hoogte in.
Wat Toyota nog mankeerde was een kleine instapdiesel. De 2-liter en 2,2-liter centrales wrijven zowat tegen de heersende donwsizing trend in en worden vaak fiscaal met de zweep bewerkt. Het zal dus wel een opsteker zijn dat het Japanse bedrijf uit z’n recente vrijage met BMW een 1,6l dieselmotor van dat merk heeft kunnen binnenslepen. Hoe belangrijk dat is merk je meteen als je nagaat hoe veel kleine dieseltjes er in het segment worden verkocht. Hun aandeel bedraagt ei zo na 75%.
Interessante prijsstelling
BMW laat z’n (in de Mini gebruikte) dieselmotor los tegen best aantrekkelijke tarieven. Tenminste, dat concluderen we uit de prijszetting van deze nieuwe telg. Die verliest niets van z’n scherpte. In het populairste uitrustingsniveau voor de Belgische markt (Skyview, omwille van de aanwezigheid van een panoramisch glazen dak, naast pakweg GPS en 16-duims lichtmetaal) kost een vijfzitter € 26.500. En een zevenzitter € 27.100.