EuroNCAP heeft de eer nooit gehad, maar de lijst met veiligheidsvoorzieningen is wel uitgebreid. De belangrijkste actieve toepassingen luisteren naar DSC (actieve stabiliteitscontrole) met ABS en DCT (dynamische tractiecontrole), DBC (dynamische remcontrole) en CBC (voor bij het remmen in bochten). Een dynamische dempingcontroleur kan optioneel worden aangekruist, al heeft dat meer met het onder controle houden van koetswerkbewegingen te maken.
Als het botst
Om je van rampspoed te weerhouden schieten bij een onfortuinlijke impact een resem plofkussens in actie. Zowel vooraan (ook van opzij) als achteraan. Die van de passagier kan worden uitgeschakeld en de volwaardige achterzetels zijn ook nog eens met hoofdairbags gezegend. We noteren ook driepuntsgordels op alle zitplaatsen en de nodige spanners om iedereen op post te houden. Tenslotte zijn er voor de allerkleinsten Isofix-aanhechtingspunten voorzien.
Euro's
Dat je ook in deze rubriek door extra systemen aan te stippen de totale kostprijs de hoogte in duwt hoeven we er niet bij te vertellen. Al rijden we zelf minstens even graag rond in een auto zonder verkeersbordherkenning, dodehoekwaarschuwing, een rijstrookassistent en dergelijke meer. Gelukkig zit een alarmsysteem met afstandsbediening wél in het initiële bedrag begrepen.