Aan boord van de BMW 520d GT hoef je niet te veel stuurgevoel te verwachten. De besturing van de elektrische inrichting is ook erg licht, wat wel handig is tijdens het parkeren. We halen het telkens opnieuw aan, dat wel, maar moet opnieuw gezegd dat rijplezier al lang niet meer op de eerste plaats staat bij de Beierse constructeur. En dat vinden we behoorlijk jammer. Gelukkig is deze BMW nog steeds achterwielaangedreven, wat in de (nabije) toekomst niet voor al hun modellen zal gelden. En dat de naald van de weegschaal bijna 2 ton aanwijst heeft natuurlijk ook een invloed op het weggedrag.
Comfort
Comfortabel is deze Duitser uiteraard wel, en zelfs met de optionele 20-duimswielen er onder gemonteerd worden oneffenheden in het wegdek gefilterd zonder morren. De tweeliter dieselcentrale met turbocompressor opereert in alle stilte - hij wordt telkens overstemd door wind- en omgevingsgeluiden - en voelt zich het best op de autosnelweg. Snelheidsbeleving is er uiteraard niet in deze zen-bolide en een zwaardere krachtcentrale overwegen lijkt ons even nuttig als Zwarte Pieten blauw verven. De 184pk-koppige paardenstal volstaat namelijk. Ook al betreft het hier zeker geen acceleratiemonster.
Verbruik
Enkele cijfertjes dan maar? Het blok laat 380Nm koppel op de achteras los via de feilloos werkende achttrapsautomaat - schakelpeddels achter het stuurwiel zijn op onze testwagen niet aanwezig - en duwt de 1.990kg wegende 520d GT in 8,9 tellen naar 100km/u en tot maximaal 215km/u. Deze cijfers mag je koppelen aan een normverbruik van 5,5l/100km en 144g/km op de CO2-schaal, waarden die in de praktijk vanzelfsprekend een tikkeltje te positief uitvallen. Wij strandden op 6,4l gemiddeld, wat nog steeds goed meevalt.