De MPV-genen waar we het in de inleiding over hadden komen vooral aan de binnenzijde tot uiting. Alleen al na het aanschouwen van de weinig fantasievolle boordplank waan je jezelf met een stel kinderen op de achterbank op weg naar één of andere sporttraining. Het ruimtegevoel wordt versterkt door een groot panoramadak (€ 1.935), beter afgewerkt dan het open dak uit de 3-reeks, maar het zicht naar achter is dan weer erg beperkt. Dat laatste woord is ook van toepassing op de inhoud van het handschoenkastje.
Digitaal
De tellerpartij is er één van de moderne soort en de stijl ervan past zich aan de gekozen rijmodus aan (Comfort, Sport enz). Een meerwaarde wordt daarmee wat ons betreft niet geboden, maar niet iedereen lijkt het daarmee eens te zijn. Het drukt je namelijk ook met de neus op de feiten als de toegelaten snelheid overschreden is.
Zowel de uitgebreide connectiviteitsmogelijkheden (Google, facebook, liedjes die je rechtstreeks uit het systeem kan plukken...) als de split-screen-functie van het centrale display kan op sympathie rekenen. De routebegeleiding blijft altijd in beeld, ook al ben je jezelf door de uitgebreide menu's van BMW's iDrive systeem aan het worstelen.
Rij-info en navigatie wordt, indien extra aangevinkt, op de voorruit geprojecteerd. Zo'n head-up display zijn we al vaker tegengekomen in BMW-modellen en heeft z'n nut intussen bewezen. Het kan ook worden uitgeschakeld, waarna de routebegeleiding tussen de tellers verschijnt.
Als een koning
De (hoge) zitpositie is uitstekend in de comfortzetels vooraan (€ 2.400) met zachte, opblaasbare steunen (nog eens € 420) en een uitschuifbare zitting, en hoofdruimte is er ook meer dan voldoende. Achterin is dat er ook genoeg doch niet in overvloed, waarvoor we de zwaar aflopende daklijn met de vinger wijzen. Over een gebrek aan beenruimte wordt niet geklaagd. Het betreft overigens officieel een vijfzitter, maar achteraan beschik je wel slechts over twee volwaardige zitjes.
Het lichte leder neemt iets te gemakkelijk kleur op - van jeansbroeken bijvoorbeeld - en de knoppen van de zetelinstellingen en massagefuncties zijn zo weggestopt dat je er best vóór de rit naar op zoek gaat en niet tijdens. In standaardtrim wordt de 5 GT overigens met een stoffen bekleding of de combinatie met Alcantara geleverd. Zoals je wellicht al doorhad dien je voor zowat alles wat leuk is aan deze auto dieper in de buidel te tasten.
Voorts halen we ook nog de voetsteun aan. In de positieve zin vanwege de gigantische afmetingen ervan, in de iets minder positieve zin vanwege de plaatsing. Die is niet erg diep. Ook is het gaspedaal op de vloerplaat gemonteerd waardoor je de voeten nergens echt kwijt kan eens de snelheidsregelaar is ingeschakeld (ook al is dat niet helemaal de bedoeling). Er zijn concurrenten die op dat vlak beter doen. De cruise control past zich wel aan de snelheid van de voorligger aan en dat komt uiteraard de veiligheid ten goede. Al is dat natuurlijk geen reden om onderweg aan lichaamsverzorging te doen.