In juni van 2012 raakte officieel bekend dat de 184pk sterke tweeliter diesel uit de 520d ook in de 5-reeks GT terecht zou komen. En ook dat alle modellen uit de serie voortaan standaard zouden worden uitgerust met Active Protection (een mechanisme dat onder meer de ramen sluit en gordels aanspant bij een noodstop), een elektrisch bedienbare achterklep, een automatische start/stop-functie en Bluetooth- en USB-connectiviteit. Wat eigenlijk ook wel mag voor een vierwieler die comfort op de eerste plaats stelt.
Alleen op de wereld
Directe concurrenten zijn er niet echt als je tenminste de kleinere maar nog steeds uit de kluiten gewassen 3 GT buiten beschouwing laat. Onze testwagen is een kruising tussen een luxeberline en een monovolume en eigenlijk volgt er niemand in het zog. Weinig verrassend, gezien de vormgeving die lang niet iedereen kan overtuigen. Al ligt de gefacelifte versie die we vandaag onder de loep houden wel zachter op het oog dan het oermodel. De hele 5-familie ging vorig jaar onder het mes en dat heeft dus toch vruchten afgeworpen.
Kostprijs
De 5 GT bestel je met één van de beschikbare zelfontbranders of met een benzineslurpende centrale onder de motorkap, en telkens in combinatie met een automaat. Schakellepels achter het stuur zijn voorhanden, maar je moet er wel € 295 voor bijbetalen. Wie kiest voor een 520d GT, komt uit op een minimaal prijskaartje van € 48.000. Een bedrag dat snel oploopt nadat je de optielijst hebt doorgenomen. Onze testwagen is trouwens de enige versie die je niet in combinatie met vierwielaandrijving kan bestellen. Xdrive heet dat bij BMW. Prijzen voor de benzines schommelen tussen € 59.900 (voor de 306pk sterke 535i) en € 82.945 (voor de 550i xDrive met 450pk). De duurste diesel verlaat de fabriek in ruil voor € 67.250. In dat geval kan je een exemplaar met een 313pk opwekkende drieliter, schakelpeddels en vierwielaandrijving op de oprit parkeren.