Schoonheidsprijzen zal BMW met de 5 GT niet binnenrijven. Ook niet na de facelift van vorig jaar die de hele reeks getroffen heeft. Dat ze geslaagd is, daar zijn we wel uit, maar de basislijnen van de op het platform van de 7-reeks gestoelde koets hebben nog steeds moeite om te overtuigen. Al zijn er wel enkele voordelen verbonden aan de onconventionele vorm van onze testwagen. Zo is er ruimte zat binnenin en heb je een grote koffer ter beschikking (500l). En je zit ook hoger dan anders, wat voor velen net de reden is om dergelijk voertuig aan te schaffen.
Dat het merk de voorkeur geeft aan een ellenlange optielijst is al lang geen verrassing meer. Voor zowat alle leuke snufjes moet worden bijbetaald, lederen bekleding incluis. Dus reken bij aankoop maar op een prijskaartje dat in het gros van de gevallen beduidend hoger ligt dan de € 48.000 die BMW in ruil voor een 520d GT van je verlangt. Jammer, maar het zij zo.
Onder de kap van onze testbolide schuilt een 2-liter turbodieselmotor die 184pk en 380Nm via de verplichte achttrapsautomaat naar de achterwielen versluist. Daarmee bereik je 100km/u na 8,9 tellen en wijst de naald maximaal 215km/u aan. Geen cijfers om van achterover te vallen, maar wel meer dan voldoende om vlot en comfortabel op je bestemming te geraken. Hernemen vormt bij ook geen problemen voor deze Beiaard. En met de demping zit het al helemaal snor.
Ook een grotere opsteker is het verbruik, met een opgegeven gemiddelde van 5,5l/100km, wat overeenkomt met 144g/km aan CO2. Het maakt de keuze tussen een 'kleine' diesel en de basis benzinemotor met 306pk in de aanslag er alleen maar makkelijker op. Nu enkel nog over de aankleding beslissen - voor zij die graag compromissen sluiten, of er in één keer een pak extra centen tegenaan smijten.