Nissan slaat ons om de oren met een hele rits geavanceerde veiligheidsvoorzieningen. Een camera die de verkeersborden leest, dodehoekwaarschuwing, rijstrookhulp, sensoren die aan de achterzijde zelfs speuren naar potentieel gevaar en je waarschuwen en een systeem dat zelf de rem intrapt als het onheil zich voor je bevindt. Maar het zijn uiteraard allemaal opties. Geen echt dure opties, want het gros van de voorzieningen zit gegroepeerd in een pakket van € 600, maar je moet er toch nog steeds dieper voor in de buidel tasten. Net als voor een reservewiel trouwens, want zelfs een thuiskomertje is niet voorzien.
Zes airbags, ABS met noodremassistentie, vertrekhulp op hellingen, bandendrukcontrole, stabiliteitscontrole en Isofix bevestigingspunten voor de zitjes van de allerkleinsten - dat is er allemaal wel zonder dat je extra's moet begroten. Een uitrusting die ook al voldoende is om van de EuroNcap vijf sterren cadeau te krijgen. De test is nog niet gebeurd, maar we zijn er gerust in. De eerste generatie haalde in 2007, weliswaar met andere normen, overigens ook het hoogste aantal sterren binnen.