Nissan Qashqai 1.6 dCi Xtronic Inleiding

Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Xtronic
Bekijk 22 foto's
Door: BV 10-01-2014

Nissan begint het jaar goed. Met één van de belangrijkste nieuwigheden die we in 2014 in het populaire middenklassesegment zullen kunnen begroeten. Al kunnen we de crossovers inmiddels stilaan als een apart marktdeel beschouwen, en ook dat is ten dele aan het Japanse merk te danken. Het was immers Nissan dat in 2007 bij de lancering van de eerste generatie Qashqai de krijtlijnen voor het segment uittekende. In Europa werden er zo maar eventjes anderhalf miljoen van verkocht en ons land stond mee vooraan, bij de gretige afnemers. In het totaal gingen er meer dan 50.000 van over de toonbank.

Bij z'n lancering had de constructeur het segment voor zich alleen, maar die tijd is voorbij. In 2011 had je al keuze uit 14 producten in dezelfde categorie en tegenwoordig is het zoeken naar een volumeconstructeur die niet in het gat dook. Generatie twee heeft dus heel wat om tegen op te boksen.

Gamma

Het nieuwe gamma bestaat (voorlopig) uit drie motorversies. Een 1.2 turbo benzinemotor met 115pk en twee diesels. De eerste is de overbekende 1.5 dCi met 115, de tweede een 130pk sterke viercilinder met iets meer dan 100cc extra slagvolume. Allemaal motoren die we inmiddels wel kennen uit andere producten, deze zomer aangevuld met een 1.6l turbomotor die 163pk zal opwekken. In opgaande lijn bestaat het gamma nog steeds uit Visia, Acenta en Tekna, al zitten er ook enkele ‘Editions' tussen met een uitrusting die specifiek op de zakelijke gebruiker, dan wel de technologiefreak gericht is. De prijsvork gaat van € 20.990 tot € 30.890, wat betekent dat een Qashqai van de nieuwe generatie je net geen € 500 armer maakt dan voorheen. Maar natuurlijk is de auto op allerlei vlakken bijgespijkerd.

Testexemplaar

Voor deze eerste kennismaking opteren we voor de 1.6l dieselcentrale, in combinatie met de X-tronic aandrijving. Dat laatste is Nissan-jargon voor een automaat met continue variabele overbrenging. Een optie van € 1500 die niet te combineren valt met vierwielaandrijving (zelf € 2.000 duur). Het dikt de totaalprijs van het testvoertuig al aan tot € 32.890. Geen cadeau, maar wel afgeladen met toeters en bellen.

Geef commentaar
comments by Disqus