Eigenlijk is het jaar nog kakelvers, en toch hebben we al één van de belangrijkste nieuwigheden van 2014 op de testbank. Want je kan het belang van de nieuwe Nissan Qashqai moeilijk onderschatten. De eerste generatie, die in 2007 werd gelanceerd, was immers een regelrecht succes. In Europa werden er zo maar eventjes 1,5 miljoen stuks van de compacte crossover verkocht. Als Nissan vandaag blaakt van gezondheid, dan is het aan deze auto te danken.
De vroege klant van de tweede generatie zal zichzelf kunnen trakteren op een 1.2 turbo benzinemotor met 115pk, een 1.5 diesel met net zo veel vermogen of een 1.6 diesel met 130pk. Die laatste bestaat ook met een CVT-automaat die we hier aan de tand voelen. Vol met opties en uitrusting kost die al meer dan € 32.000 maar er is al een Qashqai vanaf € 20.990. Dat is zo'n € 500 meer dan bij de uittredende generatie.
Nissan zorgde andermaal voor een gesofisticeerd maar niet sullig aandoend koetswerk, dat ondanks een wat lagere hoogte meer ruimte biedt voor hoofd, knieën en bagage. Het interieur overtuigt met z'n materiaalkeuze, afwerking en oog voor praktische details.
Het rijgedrag brengt weinig of geen smet op het voorts smetteloze rapport van de Qashqai. Ja, we vinden hem (zeker met de 19-duimers) wat te hard, en er wordt naar onze zin wat te veel op elektronica geleund, maar de 1.6l dieselmotor met 130pk presteert aardig (0-100km/u in 11,1 seconden), is zuinig (4,6l/100km) en de Xtronic-transmissie laveert deskundig om de grootste valkuilen die gepaard gaan met een CVT-automaat heen. Het geheel voelt natuurlijk en alert aan.
Beeld van de Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Xtronic hebben we uiteraard ook geschoten. Je vindt het in de fotospecial.