De Alfa Romeo Mito gaat al een hele tijd mee - sinds 2009 - en bekoort nog steeds met z'n guitige lijnenspel verwijzend naar de performante 8C Competizione. Voorzien van een benzinegevoede 0.9 Twinair beschikt hij tegenwoordig over 105 in plaats van 85pk en gaat hij voor minimaal € 18.200 over de toonbank.
Aan de binnenkant van onze testwagen treffen we uiterst comfortabel (optioneel) roodlederen zitmeubileair en een prima afgewerkte boordplank, al laat deze Italiaan op gebied van materiaalkeuze hier en daar een steek vallen. Ook is het centrale display te laag in de middenconsole ondergebracht en missen we plaats achterin. Het koffervolume is met 270l respectabel te noemen, al ligt de laaddrempel te hoog. De Mito geniet wel een complete veiligheidsuitrusting met onder meer 7 airbags, Isofix-ankers, gordelspanners en een resem (verplichte) actieve systemen om de bestuurder in zijn of haar taak bij te staan.
Eenmaal op de baan stelt de kleine tweecilinder jammer genoeg teleur. Het verbruik ligt in de realiteit een pak hoger dan de opgegeven 4,2l/100km en zelfs met een rustige rijstijl noteren we dubbele cijfers. De prestaties met minder dan 2.500tr/min op de teller zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Om goed te zijn hou je de naald best tussen bovenvermelde toerental en 4.000tr/min. Op de autosnelweg toont deze stadsrakker zich vreemd genoeg van z'n beste kant, ook omwille van de (te) stugge demping op mindere wegen - de grote 18-duimers zijn mede verantwoordelijk voor het bepekte comfort onderweg. Met de typische motorklank moet je leren leven.