Porsche Panamera S E-Hybrid Interieur

Porsche Panamera S E-Hybrid
Bekijk 40 foto's
Door: AUTO55 26-12-2013

Over de binnenhuisinrichting van de Panamera valt er weinig te klagen. De zitpositie op elk van de stoelen is top - met vooraan zicht op een gewelfde motorkap - en de zittingen kunnen elektrisch worden verlengd. Natuurlijk staat de afwerking op het punt dat je van deze luxueuze vierzitter zou verwachten en inzake materiaalkeuze zijn er evenmin missers detecteerbaar.

Opvallend is de uitgebreide knoppenmolen op de middentunnel. Een moeder vindt er tegen de verwachtingen in haar jongen behoorlijk snel in terug, al staat de drukte natuurlijk wel wat haaks op de heersende trend die vereenvoudiging heet. Helemaal mee met de tijd is het merk wel door op te draven met onder andere een smartphone-app om de temperatuur aan boord van op afstand op de gewenste hoogte te houden.

Ook interessant zijn de in de boordplank 'verstopte' bekerhouders voor passagier en bestuurder - een duwtje volstaat om ze tevoorschijn te toveren - en de middentunnel die doorloopt tussen de volwaardigde comfortkuipzetels achteraan. Porsche heeft de Panamera zo getekend dat je er over voldoende knie- en vooral ook hoofdruimte beschikt, en dat is meteen ook de reden waarom de achterpartij vanuit bepaalde hoeken nogal lomp oogt.

Zoals het hoort (in een Porsche) zijn de wijzerplaten rond een centrale toerenteller gegroepeerd. In de plaat rechts ervan kan je onder andere rij-informatie of navigatie raadplegen en links houdt de krachtontplooiing op elektriciteit de aandacht vast. Vanzelfsprekend komen ook hier de fluogroene accenten aan bod; Volgens Porsche de enige kleur die bij een hybride past, terwijl andere constructeurs in de regel voor blauw opteren. Wanneer er uitsluitend op elektriciteit gereden wordt verroert de wijzer op de toerenplaat uiteraard geen vin.

Onze testmobiel is uitgerust met een optioneel sportstuur met daarachter schakelpeddels om de daarbij passende gedachte hoog te houden. Het kleinood is er dus niet één van de multifunctionele soort, waarmee we bedoelen dat er geen knopjes op bezaaid zijn. En dat is lastig op momenten waarop je al rijdend tussen radiokanalen wil wisselen of de navigatie (her)instellen. Dat doe je via het centrale aanraakscherm, waarvan de functies ook via een draaiknop op de centrale console kunnen worden bediend. Maar al doende het zicht op de weg bewaren blijkt onmogelijk en dat is onvergeeflijk in een auto van dit kaliber. Dat Porsche deze optie op de op comfort gerichte Panamera aanbiedt begrijpen we dus in geen geval. In doelgerichte versies van de 911 gelden weliswaar andere normen.