De 308 werd met vijf EuroNCAP-sterren huiswaarts gestuurd en behaalde 92, 79, 64 en 81 procent op de respectievelijke onderdelen 'volwassenen inzittenden', 'kinderen', 'voetgangers' en 'veiligheidsassistentie'. Zijn dieetkuur was alvast bevorderlijk voor de passieve veiligheid. De koets sleurt niet alleen minder energie mee (die bij een botsing geabsorbeerd moet worden) maar is ook voor een groter percentage opgetrokken uit staal met een hoge treksterkte. Dat is goed nieuws wanneer je een ongeluk hebt dat niet identiek is aan één van de door de EuroNCAP opgelegde testcriteria.
Natuurlijk zijn er driepuntsgordels op alle zitplaatsen, net als hoofdsteunen en verklikkersignalen als iemand zichzelf niet insnoert. De elektronica omvat ABS en tractiecontrole, stabiliteitscontrole die zich niet laat uitschakelen, noodremhulp en bandenspanningscontrole. Loopt het desondanks toch fout, dan werpen 6 airbags zich tussen de inzittenden en de vijandige buitenzijde van het voertuig. Ons Active-testexemplaar is ook met parkeersensoren achteraan en een snelheidsregelaar met programmeerbare begrenzer uitgerust.