Peugeot heeft het afstellen van de ophanging - met vervormbare dwarstraverse achteraan en pseudo-McPherson vooraan - echt wel onder de knie. De veer/demper/stabilisatorstangcombinatie van de 308 scoort wat minder in het absorberen van kleine oneffenheden en spreekt minder veerweg aan dan vroeger, maar in ruil gaat het model strakker door de bochten. En vinnig is hij ook. Zelfs het gebrek aan feedback vanwege de elektrische stuurbekrachtiging kunnen we hem vergeven - met dank aan het kleine stuur. Al onthouden we vooral dat de 308 voorspelbaar reageert en - mits degelijk rubber - gevrijwaard blijft van ongewenste schuifpartijen.
Zijn gunstige stroomlijn zorgt naast een lagere verbruiks- en emissie-opgave (3,6l/100km, 95g/km CO2 ) ook voor een gevoelige daling van wervelgeluiden. En hoewel de 308 nu minder (zwaar) geluidsisolerend materiaal aan boord heeft dan voorheen, is de nieuwe structuur ontwikkeld om geluiden en trillingen uit het passagierscompartiment te houden. Met als resultaat dat de 308 zowat de stilste zelfontbrander uit z'n segment moet zijn.
Wat het reële verbruik betreft houden wij de naald tussen 5 en 5,5l/100km. Erg gehaaste chauffeurs komen amper boven 7l uit - bijna het dubbele van de opgave - al zullen die ook een iets krachtiger centrale verkiezen (mét start/stop). Voorts voldoet de 92pk en 230Nm koppel opwekkende 1.6 HDi wel ruimschoots om in de verkeersstroom mee te kunnen. Nul naar 100 duurt 11,3 tellen en bij 183km/u is het plafond bereikt. De verhoudingen van de vijfbak zijn uiteraard langer dan die van het exemplaar met 6 versnellingen, maar storend wordt het nooit.