In de cabine werd volgens de marketingboys 'schoon schip gehouden'. Zelf ervaren we de aankleding als iets te kaal en verkiezen we meer 'fysieke' knopjes boven een zo goed als integrale bediening via het 9,7''aanraakscherm. Onze collega denkt daar voor de volledigheid anders over. Interessant om weten is dat het display zich niet graag laat delen, wat lastig is als je wil wisselen tussen navigatie en radio. Radiogolven worden gelukkig wel onderbroken door de begeleidende stem van de GPS.
Het zeer kleine stuurwiel kennen we uit de 208 en 2008 en doet de rallypiloot in jezelf ontwaken. Het is in deze 'Active' in iets te glad leder gewikkeld en is onderaan lichtjes afgeplat. Het nut daarvan ontgaat ons. Ook mocht de velg nog net een tikkeltje dikker uitvallen. De verstelbaarheid voldoet weliswaar (in hoogte en diepte) en komt de zitpositie enkel ten goede. Die is in het geheel erg correct te noemen.
Inzake materiaalkeuze en ergonomie zijn we ook eindelijk tevreden. De boordplank is beduidend zachter dan de panelen die er zich ten zuiden van bevinden, maar het oog laat zich bedotten. De zwarte inleg in de middentunnel heeft dan weer last van krasgevoeligheid en er worden ook punten afgetrokken voor het gebrek aan opbergruimtes en bekerhouders. Vooraan ontbreekt er één, en de overblijver is bovendien niet erg diep. De immense versnellingspook doet eveneens meer dan één wenkbrauw fronsen, net als de krappe achterbank en de eerder beperkte hoofd- en knieruimte. Anderzijds scoort de 308 met een grote voetsteun voor de linkervoet, leuke details zoals het 3D-effect van de hoog opgestelde tellerpartij (met een tegen wijzerzin draaiende toerennaald), een gebruiksvriendelijk infotainmentsysteem - in dit geval gekoppeld aan een GPS die niet op de zenuwen werkt - en vooral met een ruimer koffervolume dan z'n concurrenten. We tellen 420l. Een thuiskomertje en een krik zijn standaard in de laadruimte aanwezig, al kan je ook voor een meerprijs ook een volwaardig reservewiel bestellen.