In het C-segment gaat het er zoals steeds woelig aan toe. Zowat elk product dat in het kader past wordt willens nillens met de referentie - de VW Golf - vergeleken en in de meeste gevallen is er bij de Duitsers geen spoortje van angstzweet te ontdekken. De nieuwe 308 moet daar verandering in brengen. Niet in het minst omdat het vorige model met dezelfde naam slechts matig kon overtuigen. En er is bovendien hoop, want de nieuwe telg ziet er goed uit, belooft een meer dan aardig weggedrag en gaat prat op een minimalistisch en gebruiksvriendelijk interieur.
We starten bij het aanbod. In eerste instantie laat Peugeot je kiezen uit drie benzinecentrales en evenveel dieselmotoren. In de eerste categorie noteren we een 82pk sterke 1.2l driecilinder - gekend uit de 208 - die met een vanafprijs van € 16.900 het label van instapper krijgt opgespeld. Een 1.6 benzine met 125pk is er vanaf € 21.100, maar is beter uitgerust, en een 155pk-uitvoering van hetzelfde blok kost je, samen met alweer een uitrustingssprong, minstens € 24.600. Die laatste versie komt binnenkort aan bod in onze testrubriek; een nog hetere versie is in de maak.
Bij de zelfontbranders zijn de Fransen gelijkaardig te werk gegaan. Onze 1.6 HDi met 92pk bijt er de spits af en is vanaf € 20.050 de uwe in uitrustingsniveau ‘Acces'. Hoger op de ladder staat dezelfde krachtbron, maar dan met 115 paarden in stal en uiteraard met een steviger prijskaartje (€ 23.050 in afwerkingsniveau ‘Active'). De topper is met een tweelitercentrale gezegend dewelke 150pk op de vooras lanceert en als ‘Allure' van eigenaar wisselt in ruil voor € 27.250. Upgraden bij de topmotoren kan, voor wie 17-duimsvelgen, een achteruitrijcamera of een interieur in een leder/stofcombinatie verkiest.
Onze testwagen valt overigens in de categorie 'Active' en wordt in standaardtrim verkocht met een automatische airco in twee zone's, knopjes op het in leder gehulde stuurtje, de touchscreen met radio (maar zonder cd-speler) en het pack 'Zichtbaarheid', dat een automatische ontsteking van de lichten en van de ruitenwissers vooraan, een elektrochrome binnenspiegel en een automatische follow-me-home bevat. Een extra USB-poort, een jack-aansluiting en een handenvrije kit met Bluetooth zijn eveneens in de lijst opgenomen.