Peugeot 308 1.6 HDi 92 Exterieur

Peugeot 308 1.6 HDi 92
Bekijk 44 foto's
Door: AUTO55 18-12-2013

Zoals aangehaald in de inleiding werd de 308 volledig in het nieuw gestoken. Hij oogt voortaan strakker en stijlvoller en wordt door het gros van ons entourage gesmaakt. Het ontwerp ligt uiteraard in lijn met dat van de 208, maar is minder buitenaards en meer op mensen in maatpak gericht. Voor het profiel lijkt de Golf zelfs als inspiratiebron te hebben gediend. Wat de 308 er ook van overneemt, is de kleurenpolitiek. Er is nu nog maar één enkele basiskleur (donkergrijs) en voor al de rest moet worden bijbetaald - in dit geval € 530. Zijn lichtmetalen 16-duimswielen van het type 'Quartz' dankt onze testwagen aan z'n uitrustingsniveau.

In strijd met de trends is het model ondanks een grotere wielbasis en bredere sporen niet gegroeid. Integendeel. Met z'n amper 4,25m lange en 1,46m hoge koets komt hij zelfs lager en korter voor de dag dan z'n voorloper en staat hij voortaan te boek als zowat de meest compacte auto uit het C-segment. De overhangen zijn wel kleiner dan vroeger en de cabine is breder.

Onze testwagen scoort uitstekend op gebied van aerodynamica en pocht met een onwaarschijnlijk lage Cx-waarde van 0,28. Hebben daar aan bijgedragen: lamellen die de radiator afsluiten wanneer koeling niet nodig is, alsook de grotendeels vlakke bodem van PSA's nieuwe EMP2-onderstel dat hij deelt met (onder andere) de reeds positief bevonden Citroën C4 Picasso. En in de zoektocht naar een zo laag mogelijke CO2-uitstoot werden ook de dieetgoeroes ingeschakeld. Met succes overigens, want in totaal ging er zo maar eventjes 140kg de deur uit. Slechts 12kg daarvan hebben we te danken aan de compactere omvang -het gros van de kilo's werd op het onderstel en het koetswerk bespaard. De motorkap en voorvleugels worden voortaan in aluminium geleverd en de kofferklep in composietmateriaal.

Geef commentaar
comments by Disqus