Even voor alle duidelijkheid: deze Citroën is geen echte cabrio. De Franse autoconstructeur beweert van wel omdat de kap helemaal kan worden geopend, maar dat is de schade slechts proberen te beperken. Het concept is welbekend. De dakbogen blijven overeind en het harde dak is vervangen door een stoffen constructie die elektronisch naar achter kan worden geschoven. Fiat gebruikt een gelijkaardig systeem voor de 500C.
De Cabrio - laat ons hem toch maar bij z'n naam noemen - kost pakweg € 3.000 meer dan de gesloten editie en laat je kiezen uit drie benzinemotoren en een diesel. We starten alvast door te zeggen dat hij licht in prijs is gestegen. In de benzinemand tref je een 1.2 met 82pk (€ 19.235), een 1.6 met 120pk gekoppeld aan een manuele vijfbak (€ 22.085) of een viertrapsautomaat (€ 23.185), en een krachtige 1.6 turbo met 155pk (€ 24.815). Laatst aangehaalde is de enige krachtbron die met een handgeschakelde zesbak geleverd wordt.
Dieselen doe je steeds met een zestienhonderd die 92 paarden aan de teugels houdt. Daarvan bedraagt de aanschafprijs minstens € 24.575. De uitrustingsniveaus van de DS3 luisteren naar de namen Chic (enkel voor de basis-benzinemotor), So Chic en Sport Chic. Onze testwagen is enkel als So Chic verkrijgbaar.