Er is keuze uit drie dakstoffen: een conventionele zwarte kap, een blauwe kap die afhankelijk van de lichtinval wat meer naar paars neigt en een exemplaar waarin een DS-patroon is ingewerkt. De kap kan in verschillende delen worden geopend, waarbij de eerste stand je hetzelfde gevoel geeft als een conventioneel open dak. Niets meer, niets minder. In stand twee waan je je dan weer in een auto met een panoramadak dat ook wind doorlaat - turbulentie krijg je er gratis bij - en met de jas helemaal tot op de schouders gaat dus ook de achterruit onderuit. Dan zie je wel niet meer ziet wat er zich achter de auto afspeelt. In ieder geval blijft het 'echte' cabriogevoel ten allen tijde achterwege. Een uitneembaar dakpaneel - DS3 Targa? - had doeltreffender geweest.
En er zijn nog andere nadelen verbonden aan de aparte dakconstructie. De achterruit is kleiner dan anders, het dak moet het met minder verstevigingsbalken stellen en de constructie verhindert de plaatsing van een min of meer normale kofferklep. Door een (broodnodige) extra verstevigingsbalk aan de bovenzijde is de doorlaadopening bovenal potsierlijk klein. Dat is niet eens te hard uitgedrukt. Dat de kofferklep bij het openen dicht tegen de koets blijft is het enige (minieme) voordeel dat we kunnen bedenken. Maar als je de koffer wil openen met het dak helemaal open, moet je wel nog even wachten tot de ruit weer elektrisch op z'n plaats is geschoven. Voor de goede orde: de bagageruimte is goed voor 245 liter, waar je in praktijk dus bitter weinig aan hebt.
Qua afwerking heeft Citroën met deze pseudocabrio evenmin een hoofdvogel afgeschoten. Tussen de opgeplooide lagen stof kan het witte isolatiemateriaal zich maar moeilijk schuil houden en zelfs met de kap toe zijn er achteraan onregelmatigheden op te merken. Het opklappende windscherm boven de voorruit is om verschillende redenen een slecht idee. Enerzijds vanwege de toch iets te persoonlijke kennismaking met opgeschepte insecten, anderzijds omdat het gewoon niet doet wat moet. Het dak opent en sluit overigens in 16 seconden en tot snelheden van 120km/u, wat z'n scorecijfer tenminste een beetje ten goede komt. En misschien ook omdat hij met zulke speciale achterlichten wordt afgeleverd. Ze bevatten een 3D hologram-effect; zeg maar blokjes waarin een lichtring in de diepte wordt herhaald alsof het om een eindeloze tunnel gaat, wat een leuk spiegeleffect oplevert.