Lexus breidt het GS-gamma uit. Naast de reeds eerder gelanceerde GS 450h, die een 3,6l zescilinder combineert met een elektromotor en accuset, komt nu een tweede krachtbron. Dat is evenmin een benzine of diesel, maar weerom een hybride. Een 2,5l viercilinder, gekoppeld aan identieke elektrische componenten. Het is voor het eerst dat een constructeur meer dan één hybridevariant van hetzelfde model aanbiedt.
De GS mag z'n pijlen dan wel richten op de BMW 5-Reeksen, Audi A6 of Mercedes E-Klasses van deze wereld - de ambities blijven bescheiden. Lexus is tevreden als er volgend jaar zo'n 150 de deur uitgaan. Nochtans kan het model met z'n prijsvork van € 44.500 tot € 53.300 en gewapend met een bovengemiddeld uitrustingsniveau de strijd aan met gelijkaardig uitgeruste dieselvarianten van bovenstaande modellen. Op sommige vlakken heeft de GS 300h zelfs een duidelijk voordeel. Zo zorgt z'n zachte CO2-uitstoot in Vlaanderen voor een BIV van amper € 55,38 (€ 2.478,60 in Brussel en Wallonië), bedraagt de verkeersbelasting € 585,29 en zijn zowel VAA als CO2-bijdrage ongeveer de helft dan dat van de Duitse concurrenten. En de fiscale aftrekbaarheid bedraagt zo'n 80%.
Dat er desondanks niet meer stuks aangesleept worden, heeft te maken met de marktsituatie. In het segment van de GS zijn 81% van alle wagens eigendom van vloten (hetzij bedrijfswagens, hetzij leasingvoertuigen), 92% is uitgerust met een diesel en slechts 43% heeft een berlinekoetswerk. Maak de doorsnede en je ziet dat de GS 300h z'n geluk zoekt in een erg klein hoekje van de markt.